Home » , » Nasa Dedah Penemuan Awan Pelik

Nasa Dedah Penemuan Awan Pelik

Nasa Dedah Penemuan Awan Pelik | Simulasi ini menunjukkan gelembung magnet di sekeliling Bumi, yang dipanggil magnetosfera. Oleh kerana angin solar - aliran yang stabil zarah dari matahari, ia mewujudkan bentuk gelombang surfer klasik dikenali sebagai gelombang Kelvin-Helmholtz.



Untuk melihat kekerapan gelombang Kelvin-Helmholtz, pasukan itu bergantung kepada data instrumen daripada dua kapal angkasa Nasa: Komposisi Explorer Lanjutan, atau Ace, dan Sejarah Masa Peristiwa dan makro Interaksi semasa Substorms, atau Themis.
Para penyelidik pertama ditubuhkan apa gelombang Kelvin-Helmholtz kelihatan seperti dengan simulasi berangka.
Mereka kemudiannya digunakan pemerhatian Themis untuk melihat bila dan di mana ia berlaku.
Tanpa diduga, pasukan angin cepat dan lambat dan angin dengan medan magnet menunjuk mana-mana arah semua sama-sama mampu menghasilkan gelombang klasik.
Walaupun kertas pertama berbanding gelombang Kelvin-Helmholtz dengan apa yang dilihat dalam angin solar, pasukan kedua berbanding dengan apa yang berlaku lebih dekat dengan Bumi.
Ia menyediakan penjelasan yang mungkin mengapa mereka boleh diperhatikan dengan begitu kerap.

Corak gelombang seorang surfer ikonik ini, dilihat di sini dalam suasana Zuhal sebagai ditangkap oleh Cassini, telah diperhatikan di banyak tempat di seluruh alam semesta, termasuk di tepi persekitaran magnetik Bumi



Kajian oleh Brian Walsh di Boston University dan Evan Thomas, seorang pelajar di Virginia Tech di Blacksburg, Virginia, diukur medan elektrik di hampir Bumi ruang.
Pasukan itu dikesan gelombang Kelvin-Helmholtz menyebarkan ke bawah sisi sempadan magnetosfera ini.
Tema juga dilihat sesuatu yang lain: Sebelum gelombang bermula, satu takungan gas dikenakan mengelilingi Bumi - dikenali sebagai plasmasphere itu.
Ini dihantar kepulan nipis plasma yang mengembara lebih 20,000 batu untuk menghubungi tepi magnetosfera, mendepositkan atom tambahan ke yang penting sempadan matahari Bumi.
Gumpalan seperti agak kejadian biasa, tetapi ini adalah kali pertama mereka telah dikaitkan dengan ombak Kelvin-Helmholtz.
Menurut Nasa, ini butiran penting membantu memberi gambaran yang lebih lengkap magnetosfera kami, akhirnya membantu kami untuk melindungi planet kita.

0 comments: