Home » , , , » Terkini 717 Jemaah Haji Terbunuh Dan Punca Sebenar Kejadian Rempuhan Di Mina

Terkini 717 Jemaah Haji Terbunuh Dan Punca Sebenar Kejadian Rempuhan Di Mina


Mina, Arab Saudi: Sekurang-kurangnya 717 orang yang mengambil bahagian dalam ibadah haji telah terbunuh dalam rempuhan berhampiran bandar suci Islam Mekah.

Seramai dua juta jemaah haji telah mengambil bahagian dalam upacara terakhir untuk selesaikan ibadah haji. Ia adalah kejadian paling buruk berlaku semasa mengerjakan haji dalam tempoh 25 tahun.



Kejadian ini berlaku di lembah yang besar kira-kira 5km (3 batu) dari Mekah, untuk membuang tujuh batu ke arah tiang dipanggil Jamarat.
Mejar Jeneral Mansour al-Turki, jurucakap Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi berkata, rempuhan ini berpunca dari keadaan orang terlalu sesak untuk melontar Jamarat sehinggakan ada yang datang arah bertentangan dan keadaan terus menjadi huru hara. jemaah haji mula cemas dengan kejadian itu sehinggakan ada yang memanjat antara satu sama lain untuk mencari jalan keluar dari kesesakan itu.


Orang ramai melaungkan nama Allah manakala yang lain menangis, termasuk kanak-kanak dan bayi. Ramai jemaah haji yang tersungkur ketanah tetapi dalam keadaan yang kalangkabut tiada siapa yang dapat membantu, masing-masing sibuk berusaha untuk menyelamatkan diri sendiri. Ada beberapa mangsa yang masih hilang akibat rempuhan tersebut

Pemimpin pertahanan awam tempatan berkata pelbagai bangsa yang terlibat dalam kejadian tersebut. Operasi menyelamat masih lagi di teruskan.



Tragedi-tragedi Jemaah haji:

2006: 364 jemaah mati dalam menghancurkan di kaki Jamarat di Mina 
1997: 340 jemaah terbunuh apabila api didorong oleh angin kencang menyapu melalui bandar khemah Mina 
1994: 270 jemaah mati dalam rempuhan semasa melontar 
1990: 1,426 jemaah, terutamanya Asia, mati dalam rempuhan dalam terowong penuh sesak membawa kepada tempat suci 
1987: 402 orang mati apabila pasukan keselamatan menyuraikan demonstrasi anti-Amerika Syarikat oleh jemaah Iran


Menurut beberapa siasatan...
Menteri Kesihatan Saudi, Khaled al-Falih, berkata menghancurkan itu berlaku kerana ramai jemaah bergerak "tanpa menghormati jadual waktu" yang ditubuhkan oleh pihak berkuasa.



Ketua Jawatankuasa Haji pusat, Putera Khaled Al-Faisal, menyalahkan rempuhan tersebut berpunca dari sesetengah jemaah dengan bangsa Afrika.Tetapi ketua Haji organisasi Iran, Said Ohadi, memberitahu Irna bahawa dua laluan berhampiran dengan tempat kejadian itu telah inexplicably ditutup oleh pihak berkuasa Arab Saudi, menyebabkan pengumpulan jemaah.

Kementerian Luar Negeri UK berkata ia segera mencari lebih banyak maklumat mengenai sama ada warga British yang terlibat.



0 comments: